از نظر استاد ملکیان اینکه می گوییم چیزی گران است یا ارزان واقعیت خارجی ندارد. این ما هستیم که ارزشها را به کالایی نسبت می دهیم.
(درس سوم از زندگی فیلسوفانه)
نقد:
گران بودن یک کالا که اعتباری نیست. خودرو در ایران گران است یک واقعیت است که حکایت می کند از نسبت هزینه تولید و قیمت فروش. همچنین نسبت قیمت خودروها با درآمد عمومی جامعه و یا نسبت قیمت آنها در کشور نسبت به کشورهای دیگر که همگی واقعیتهایی بیرونی هستند می توانند به معنای گرانی یا ارزانی باشند.
اگر واقعا گرانی را ما به جهان پرتاب می کنیم و واقعیت ندارد پس مدیران اقتصادی به جای هر تلاشی فقط باید تلاش کنند تا نظر مردم را عوض کنند و مردم را قانع کنند که خودرو در ایران ارزان است.